Pesanan MP

setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup atau telah tiada)nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu. Berdasarkan Hadith Nabi : Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari.

Cerpen #1 - Suzana part #1

Nov 8, 2010

[Flashback]


Duduk dipankin rumah. Bersama ibu. Saling melihat,berpandangan. Tiada ungkapan kata dapat diungkapkan tatkala angin bertiup perlahan-lahan menyusup ke seluruh rongga terbuka. Desiran hembusan sang gadis mematikan lamunan yang terhenti.

"ibu.."
"...... (hanya menoleh).."
"ibu masih marah?.."
".. (diam lagi)..."

Si gadis hampa dengan reaksi ibu tersayang. Besar sangat kah dosa yang aku buat sehingga ibu hanya mampu untuk menoleh dan merenung aku sebegitu rupa. Oh tuhan, kau berikan aku kekuatan, kekuatan yang mampu untuk memecahkan "kebisuan" ibu ku.

[Flasback tamat]

" Hey Zana, what wrong with you?" Zalikha menyapa.
" hermm.. nothing" jawapan lesu dari Zana.
" Eh, come on.. tak kan dengan aku pun kau nak berahsia.. cerita lah.."
" Jom makan.. aku lapar lah.." ajak si Zana.

[Restoren: sekitar Kajang]

" Are you sure kau ok nie..?"
" Bismillah..makan2.."
" Opz! ok2.. aku tak tanya lagi.. fine?"
" I always fine my dear.. " lawak si Zana.
Mereka ketawa terbahak-bahak sambil diperhatikan oleh orang sekeliling.

Setelah mereka berdua makan, kelibat sang jejaka memintas di sudut pandangan Zana. Sangat mengenali jejaka itu, walaupun 8 tahun sudah tidak bertemu. Namun, dihadapan Zalikha, dia buat-buat tidak kenal. Dalam hatinya berkocak bergelodak seperti kereta F1 sedang memecut laju untuk ke garisan penamat.

Itulah Zamarul. Sisa silam lama datang kembali....

bersambung part#2

0 comments:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP